Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
TGOJ,
Trafikaktiebolaget
Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar
Av Rolf
Sten |
Rullande
materiel
(Rolling
stock)
Motorlok & lokomotorer
vid TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg
- Oxelösunds Järnvägar
Förklaringar till tabellen nedan: Nr= inventarienummer
(number), Namn/Littera= (Name/Class), Axelf=Axelföljd, Tillv/nr=
Tillverkare/tillverkningsnummer (manufacturer/manufacturing number,
År=tillverkad år (manufacturing year), Till TGOJ=
År då loket kom till TGOJ respektive överföres
till TGOJ (year when the engine came to OFWJ or was tranfered
to TGOJ), Före detta = Före detta ägare (former
owner), Skrot/sl, Slopad=(Scraped/abolish year), Anmärkning=(comment),
t= till (to).
KVAB = Kalmar Verkstad AB. H&S = Henschel Tyskland. Västervik
= AB slipmaterial-Naxos Västervik.
Nr |
Namn |
Axelf |
Tillv/nr |
År |
till TGOJ |
Före detta |
Skrot |
Anmärkning |
- |
Littera |
- |
- |
- |
År |
|
sl, Slopad |
|
l |
Z, Z2 |
B |
Västerv 24 |
1928 |
1928 |
|
1958 |
|
2 |
Z |
B |
Västerv 30 |
1928 |
1928 |
|
sl 1940 |
1940 t Guldsmedshytte Br, ca 68 |
3 |
Z, Z2 |
B |
Västerv 51 |
1929 |
1929 |
|
1958 |
|
4 |
Zm, Zs, Z3 |
B |
KVAB 18 |
1935 |
1935 |
|
sl 1968 |
1968 t Oppbåga AB, 1990 GBBJ |
5 |
Zm, Zs, Z3 |
B |
KVAB 20 |
1935 |
1935 |
|
sl 1988 |
|
6 |
Z |
B |
Västerv 188 |
1936 |
1936 |
|
sl 1960 |
1960 t Spännarhyttan, ca 70 |
7 |
Z |
B |
|
|
|
|
|
|
8 |
Z, Z2 |
B |
Västerv 235 |
1938 |
1938 |
|
sl 1962 |
1962 t Spännarhyttan, ca 70 |
9 |
Zsh, Z4 |
B |
KVAB 45 |
1941 |
1941 |
|
sl 1990 |
1990 t BV |
10 |
Zsh, Z4 |
B |
KVAB 57 |
1944 |
1944 |
|
|
|
11 |
Zsh, Z4 |
B |
KVAB 58 |
1946 |
1946 |
|
|
|
12 |
Zsh, Z4 |
B |
KVAB 59 |
1946 |
1946 |
|
|
|
21 |
Zl |
B |
Deutz 55185 |
1955 |
1955 |
|
|
|
22 |
Zl |
B |
Deutz 55186 |
1955 |
1955 |
|
sl 1986 |
1989 omb t koppelvagn för VL X10-tåg, |
23 |
Zl |
B |
Deutz 55187 |
1955 |
1955 |
|
sl 1968 |
1968 t Guldsmedshytte Bruk |
24 |
Zl |
B |
Deutz 55188 |
1955 |
1955 |
|
|
|
31 |
Z5 |
B |
Deutz 55193 |
1953 |
1974 |
fd V1 811 |
sl 1986 |
|
32 |
Z5 |
B |
Deutz 55199 |
1953 |
1974 |
fd V1 812 |
1983 |
|
33 |
Z5 |
B |
Deutz 56189 |
1955 |
1974 |
fd V1 815 |
sl 1984 |
|
41 |
Z6 |
B |
H&S 31878 |
1974 |
1974 |
|
sl 1990 |
|
391 |
Z64 |
B |
Deutz 56334 |
1956 |
1985 |
fd SJ Z64 391 |
|
|
701 |
V10 |
C |
H&S 31618 |
1972 |
1972 |
|
|
|
702 |
V10 |
C |
H&S 31619 |
1972 |
1972 |
|
|
|
703 |
V10 |
C |
H&S 31684 |
1973 |
1973 |
|
|
|
704 |
V10 |
C |
H&S 31685 |
1973 |
1973 |
|
|
|
711 |
V11 |
Bo´Bo´ |
H&S 31674 |
1974 |
1974 |
|
|
|
712 |
V11 |
Bo´Bo´ |
H&S 31675 |
1974 |
1974 |
|
sl 1988 |
men åter i trafik 89 |
801 |
V |
C |
Deutz 47449 |
1952 |
1952 |
|
sl 1980 |
1980 t Iggesund, |
802 |
V |
C |
Deutz 47450 |
1952 |
1952 |
|
|
1975 Gränges, Stråssa, åter TGOJ 1981,
83 |
803 |
V |
C |
Deutz 47451 |
1952 |
1952 |
|
|
19xx t Vallvik, 1989 t GBBJ |
804 |
V |
C |
Deutz 47452 |
1952 |
1952 |
|
sl 1975 |
1975 t Sv Metallv. Vå |
805 |
V |
C |
Deutz 47453 |
1952 |
1952 |
|
sl 1984 |
|
806 |
V |
C |
Deutz 47454 |
1952 |
1952 |
|
sl 1981 |
1981 t Stena Metall 83 |
807 |
V |
C |
Deutz 47455 |
1952 |
1952 |
|
sl 1974 |
1974 t Nyby Bruk? sl 84? |
811 |
V1 |
B |
Deutz 55198 |
1953 |
1974 |
Z5 31 |
sl 1986 |
|
812 |
V1 |
B |
Deutz 55199 |
1953 |
1974 |
Z5 32 |
1983 |
|
813 |
V1 |
B |
Deutz 55200 |
1953 |
1953 |
|
1965 |
|
814 |
V1 |
B |
Deutz 55201 |
1953 |
1953 |
|
1983 |
|
815 |
V1 |
B |
Deutz 56189 |
1955 |
1974 |
Z5 33 |
sl 1984 |
|
851 |
V0l |
Bo´Bo´ |
Falun 794 |
1960 |
1960 |
|
sl 1968 |
1968 t OJA, Oxelösund |
DT |
|
B |
TGOJ/AGV |
1976 |
1976 |
|
sl 1982 |
"dragtruck", obemannat radiostyrt växellok |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till TGOJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
tgoj_rullande_motorlok.html senast uppdaterad
2008-10-22
|