Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Krylbo - Örebro
State railway Krylbo
- Örebro
av Rolf
Sten |
Statsbanan
Krylbo - Örebro
Förhistorien till denna statsbana visar att
det sedan en lång tid tillbaka fanns ett behov av en kortare
förbindelseled mellan de södra och norra statsbanelinjerna
än den över Stockholm.
1896 gav Kungl. Maj:t uppdrag åt järnvägsstyrelsen
att upprätta förslag till järnväg mellan
Krylbo och Örebro, en järnväg som skulle bli den
nödvändiga genvägen mellan de södra och norra
stambanorna.
Järnvägsstyrelsen verkställde
undersökningen och presenterade ett förslag till en
linje från Krylbo genom Norbergs och Skinnskattebergs bergslag
och korsande Örebro - Köpings järnväg vid
Ullersäter. Från Ullersäter skulle linjen sedan
dras öster om sjön Väringen till SJ-stationen
i Örebro station.
Nu kom inte förslaget att utföras eftersom
man beslöt i stället köpa den del av
Örebro
- Köpings järnväg (före detta Köping
- Hults Järnväg), som är belägen mellan Frövi
och Örebro stationer. Beslutet fattades av 1899 års
riksdag. Som ett resultat av detta förändrades den
föreslagna bansträckan, så att linjen från
Krylbo kom att vid Sällinge avvika från den först
undersökta linjen för att vid Frövi ansluta till
den inköpta bansträckan.
Statsbanan Krylbo - Örebro består av
två delar, den nybyggda sträckan Krylbo - Frövi
och den tidigare enskilda bansträckan Frövi - Örebro.
Dessa två bandelar beskrivs nedan var för sig. |
Gör
Ditt val och klicka på den gula pilen. (Make your choice
and click at the yellow arrow
|
Bandelen Krylbo - Frövi
(Section
Krylbo - Frövi) (2004-08-27) |
|
Bandelen Frövi
- Örebro (Section Frövi - Örebro) (2004-08-27) |
Den blå (Krylbo - Frövi)
och den gula (Frövi - Örebro) linjen på ovanstående
karta visar Statsbanan Krylbo - Örebros sträckning.
Orginalkartan kommer från Statens Järnvägars
75-års historik |
|
Returtåg till Statens Järnvägar
"innehåll" |
© Rolf Sten
index.html senast uppdaterad 27 augusti 2004
|
|