Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Åren 1921-1932
De första åren efter fredsslutet avvecklade speditionsfirmorna sin rörelse,
och tidvis ägde rätt stora utlastningar av kvarliggande varupartier rum.
Till svenska metallverk sändes bl.a. hundratals vagnslaster Zink, och
diverse varor såsom maskingods, svarvar, remmar m.m. såldes, när
magasineringskostnaderna började närma sig godsets värde, och snart var
kristid och storhetstid ett minne blott.
Det därpå följande årtiondet gick lugnt och oförmärkt förbi, gods- och
persontrafik var ganska konstant för att, såsom framgår av följande
statistik, åren 1933-1938 i vissa avseenden visa ökning.
Grafisk framställning av vissa trafikfaktorer åren 1922-1938
Uppgifter över de mest förekommande varuslagen som transporterats
på mellanriksbanan Haparanda - Torneå under åren 1919 - 1935. Vill du se en
större bild? Klicka här!
(Öppnas i nytt fönster)
På grund av missväxten i norra Sverige under åren 1933 och 1934 blev det en
avsevärd höimport från Finland dessa år. Varvid stationens begränsade
möjligheter för omlastning blevo hårt anlitade. En stor del av Tornedalens
behov expedierades under vintertiden till de finska stationerna utmed
gränsen, och avhämtades vid dessa av de svenska mottagarna. Huvudparten
ankom med järnväg till Haparanda, där ortens och angränsande socknars behov
lossades. Större delen omlastades och vidaresändes per järnväg,
huvudsakligast till stationer inom Norr- och Västerbottens län.
Antalet vagnslaster och tontal framgår av följande tablå:
(vgl = Vagnslast)
Tid |
Lokalt
Haparanda |
Omlastat och
vidaresänt |
Summa |
vgl |
ton |
vgl |
ton |
vgl |
ton |
Hösten 1933/våren 1934 |
887 |
5003., |
2390 |
14036,9 |
3277 |
19040,7 |
Hösten 1934/ våren 1935 |
373 |
2182,6 |
813 |
4839,0 |
1186 |
7021,6 |
Säsongen 1933/1934 importerades 203 vgl havre från Ryssland med en
viktmängd av 2740 ton. Härav omlastades och vidaresändes 150 vgl om 2054
ton.
Exporten av renkött från Finland till och via Sverige har ökat starkt de
senare åren. Köttet går med få undantag till Norge. Statistik över dessa
transporter finns fr.o.m. säsongen 1934/1935 och utvisar:
(vgl = Vagnslast)
Säsong |
Till Svenska stationer |
Till Norska stationer |
antal vgl |
ton |
Antal vgl |
ton |
1934/1935 |
3 |
10,6 |
38 |
347,5 |
1935/1936 |
9 |
45,0 |
115 |
945,1 |
1936/1937 |
12 |
61,0 |
77 |
734,2 |
1937/1938 |
16 |
81,6 |
110 |
1026,6 |
193771939 |
21 |
74,9 |
89 |
863,0 |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_15.html senast uppdaterad
2010-01-09
|