Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Änkekejsarinnan Dagmars järnvägsvagnar
transporteras över isen
En
säregen och kanske för svensk järnvägshistoria enastående transport utfördes
i början av 1917, då ryska änkekejsarinnan Dagmars lyxtåg transporterades
över Torneälvens is från Haparanda till Tornio.
Efter noggranna mätningar av isens tjocklek och bärkraft utlades räls och
slipers, varpå ett växellok överförde två vagnar i sänder. Vagnarna voro
försedda med ställbara hjul, vilka sedan anpassades efter den finska
spårvidden.
Änkekejsarinnan, som vid krigsutbrottet 1914 befann sig på kontinenten,
reste då hem till Ryssland över Karungi, under det att hennes privata vagnar
kvarlämnades i Danmark.
Tåget bestod av salongs- och sovvagnar, kök, elektricitetsverk samt vagnar
för betjäning och uppvaktning, inalles 8 st.
Interiör från Ryska änkekejsarinnans salongsvagn.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Vintern 1917.
Efter noggranna mätningar av isens tjocklek och bärkraft utlades räls och
slipers, varpå ett växellok överförde två vagnar i sänder. Vagnarna var
försedda med ställbara hjul, vilka sedan anpassades efter den finska
spårvidden. Bilden visar hur två boggivagnar backas över till Torneå. I
bakgrunden Haparanda.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Efter det att vagnarna avkopplats i Torneå kommer loket, med skyddsvagn,
tillbaka till Haparanda.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_07.html senast uppdaterad
2010-01-09
|