Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Nora - Bergslags
Järnväg
|
Beskrivning
av NBJ järnvägslinjer linjer med omgivningar
(NBJ Lines
description including surroundings)
Nedanstående
text kommer från
Svenska Järnvägsföreningens historik 1876-1926.
Nora Bergslags järnvägar, linjerna Ervalla
- Nora - Strömtorp -Otterbäcken, 119 km., och Gyttorp
-- Bredsjö, 48 km.
Ervalla - Otterbäcken, 119 km.
Linjen går genom den gamla »Noraskoga bergslag»
i det sydvästligaste hörnet av Västmanland på
nordvästra sidan av Kilsbergen. Trakten utmärkes av
starkt bruten terräng med odlad bygd i de gamla områdena
för bergslagskultur närmast sjöarna.
Från Ervalla, föreningsstation
med statsbanan Krylbo - Mjölby, går linjen över
Dyltaån och över omväxlande skogs- och odlingsmarker
samt myrmarker till Järle, »Sveriges äldsta järnvägsstation»,
i vars närhet en torvströfabrik är belägen.
Strax efter stationen övergår banan på en hög
bro Järle- eller Dyltaån, varefter en vacker dalgång
öppnar sig med Kilsbergens yttersta utlöpare i bakgrunden.
Landskapet får nu en allmänt utpräglad
bergslagsnatur, och linjen stiger oavlåtligt genom skogsmark
till Stora Mons lastplats för att därefter sänka
sig mot den bergomkransade, vackra och örika Norasjön,
på vars nordvästra sida järnvägen framgår
med växlande utsikt över vattnet till Nora station.
Nora stad, som på 1500-talet var en obetydlig
handelsplats, tillväxte i samband med bergsbrukets snabba
utveckling på 1600-talet. På 1700-talet avstannade
utvecklingen, men nya utsikter öppnades, då Nora -
Ervalla järnväg anlades. Bland de industriella anläggningarna
må nämnas en sågbladsfabrik och en tändrörsfabrik.
Staden lämpar sig i hög grad som utgångspunkt
för smärre utflykter i skilda riktningar.
Från Nora fortsätter banan
till Gyttorps station, i vars närhet Gyttorps berömda
sprängämnesfabriker äro belägna, och framgår
därefter under en sträcka av 7 km. på sjön
Vikerns branta och rakskurna strand, passerar Bengtstorps hållplats
med flera kalkstensbrott och uppnår Vikersviks station
i omedelbar närhet av Vikers numera nedlagda järnmalmsfält.
Från stationen utgår ett stickspår
till Dalkarlsbergs gamla berömda gruvfält. Härifrån
fortsätter linjen genom mestadels starkt kuperad skogstrakt
förbi Enbergsängs hållplats, i vars närhet
banan uppnår sin högsta punkt, 188 m. ö. h.,
på vattendelaren mellan Mälardalens och Vänerns
flodsystem. Därefter sänker sig linjen hastigt mot
Svartälven, som här utvidgar sig till en sjö.
Banan följer vattendraget några km. och övergår
därefter detsamma på en längre bro i vildsköna
omgivningar.
Bron över Svartälven vid Kortfors. Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Linjen inkommer nu i Karlskoga bergslag strax
före Kortfors, föreningsstation med Svartälvs
järnväg, i närheten av Brattfors och Skråmfors
stora elektriska kraftstationer. Efter
att ha passerat skogsmarker och Granbergsdals station vid Granbergshyttans
gamla masugn går banan mot Svartälvens berginfattade
vackra dalgång till Bofors station vid det berömda
Bofors bruk, ett av landets största järnverk med masugnar,
martinugnar, valsverk m. m. Synnerligt imponerande är verkstaden
för tillverkning av stålkanoner och annan krigsmateriell.
1 km. från Bofors ligger Björkborn,
där A.b. Bofors Nobelkrut bedriver sin betydande tillverkning
av ammunition m. m.
Från Bofors utgår en 4 km.
lång bibana till Valåsen, varifrån en storslagen
utsikt över sjön Möckeln, Bofors bruk och Karlskoga
erbjuder sig.
När Bofors lämnats, övergår
järnvägen Timsälven på en bro i 2 spann
och fortsätter genom Karlskoga stora municipalsamhälle
till Karlskoga station i vackert läge vid sjön Möckeln.
Följande station är Strömtorp,
föreningsstation med nordvästra stambanan, och därefter
följer Högbergs station med ett 2 km. långt lastspår
till Strömsnäs järnverk vid Degerfors.
I rätt enformig natur fortsätter
järnvägen därefter förbi några mindre
betydande stationer till Kolstrandsviken av Vänern, på
vars östra sida den framgår till Gullspångsälven,
över vilken en bro i 3 spann leder. Utsikten över forsarna
och Gullspång, föreningsstation med bandelen Torved
- Gullspång av Västergötland - Göteborgs
järnvägar, är vacker. I Gullspångsälvens
forsar drives en betydande elektrisk kraftstation, monterad för
27500 hkr. Vidare finnes här ett elektrokemiskt a.b., som
driver ett större kiseljärnverk med elektriska smältugnar.
Från Gullspång fortsätter
linjen genom Vänerns strandbygd till banans slutstation,
Otterbäcken, hamn- och lastplats vid Vänern.
Järnvägen uppehåller här regelbunden ångbåtsförbindelse
för godstransporter med Göteborg. De huvudsakligaste
godsslag, som lastas och lossas, äro stenkol och koks, tråvaror,
järn och malm.
Bron över Timsälven vid Bofors. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
G y t t o r p -B r e d s j ö, 48 km.
Järnvägen passerar Bergsängs och Åsbobergs
lastplats, vid vilka rika järnmalmsgruvor äro belägna,
samt Stribergs station i vars närhet ett gammalt rikt gruvfält
samt ett nyanlagt sågverk ligga. Härifrån stiger
banan upp mot Bälgsjön, där en hänförande
utsikt öppnar sig över sjöar, skogar och berg
ända upp mot Guldsmedshyttan.
Därefter sänker sig linjen ner till
Klacka - Lerbergs station, vackert belägen mellan Klacka
och Lerbergs gruvor på bergsluttningen mot Fåsjön.
Efter att ha passerat skogsmarker, framkommer
banan därpå till sjön Fervilen, på vars
strand' Timansbergs station är vackert belägen och
i vars närhet gruvor och anrikningsverk finnas.
Härifrån fortsätter järnvägen
genom kuperad skogsmark och sänker sig mot Rastälven,
vilken korsas i omedelbar närhet av Lindesby hytta, strax
innan linjen framkommer till Järnboås station. Såsom
stationens och socknens namn angiver, är här gammal
järnbruksbygd, och tillgång finnes på såväl
järnmalm som kalksten och vattenkraft. Av den forna industrien
återstår emellertid endast en masugn och Finnshyttans
kalkbrott med ypperlig urbergskalk.
Från Järnboås stiger banan
i starkt kuperad bergslagsnatur förbi Finnsjön och
Yxsjön genom en dalgång fram till Grängensjöarna
och Grängens station, otvivelaktigt bygdens vackraste trakt.
Från stationen framgår banan på
södersluttningen av de nära 400 m. höga Gårdvikabergen
och på Grängensjöarnas norra strand, passerar
Södra Hyttans lastplats och ett par mindre älvar samt
framkommer till den östra stranden av Hjulsjön, som
givit namn åt socknen, kyrkobyn och järnvägsstationen
Hjulsjö.
Från den senare stiger banan, efter
att ha rundat Hjulsjön och passerat Grönälven,
starkt upp mot sin slutpunkt, Bredsjö station, som är
föreningsstation med Bergslagernas järnvägar,
186 m. ö. h.
Åter till sidans början
|
Returtåg till NBJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
nbj_linjebeskrivning.html senast uppdaterad 9 januari 2003
|