Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
MaSJ, Marma
- Sandarne Järnväg
Av Rolf
Sten |
Innehållsförteckning
(Table of
Content)
Gör ditt
val och klicka på den gula pilen. Make your choice and
click at the yellow arrow
|
Förhistoria
Marma - Sandarne Järnväg (Prehistory MaSJ) (2002-10-29) |
|
Järnvägen
och den fortsatta utvecklingen (2001-12-28) |
|
Rullande materiel (Rolling stock MaSJ) (2002-10-29) |
|
Trafiken,
bolagets förändring och nedläggning (Traffic MaSJ) (2001-12-28) |
|
Karta Marma - Sandarne Järnväg ( Map MaSJ) (2001-12-28) |
|
Tidtabell
från 1902 (Timetable 1902) (2001-12-28) |
|
Jan-Erik Hallströms
hemsida om Askesta sågverk |
Den här sammanfattningen om MaSJ innehåller
många fakta. Skulle Du se något fel eller vill tillägga
något är det tacksamt om Du hör av Dig. Skulle
Du känna igen någon person på bilderna hör
i så fall gärna av dig så jag får komplettera
bildtexten. Kontakta historiskt@telia.com |
Året är omkring 1905. Marma - Sandarne Järnvägs
lok nummer 1 "PHOENIX" har stannat på linjen
för att fotografen ska kunna ta sin bild. I kopplet har
loket 16 timmerlastade vagnar samt två bromsvagnar, en
närmast loket och en sist i tåget. Mannen vid lokets
buffert är dåvarande trafikchefen Johan August Swensson.
Foto: Samling Rolf Sten |
Källor: Sveriges Järnvägsmuseum,
Riksarkivet, Svensk Järnvägsstatistik, Järnvägsdata,
Bodstedt Historik över Sveriges småbanor, Industrilok
i Hälsingland & Gästrikland, Sågverkspatronerna,
Jan-Erik Hallström Askesta från idyll till sågverksdröm
samt diverse dokument och muntliga källor.
|
Returtåg till Historiskt och
sidan "normalspåriga järnvägar" |
© Rolf Sten
masj_inneh.html senast uppdaterad 29 oktober 2002
|
|