Åter
till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
HNJ, Halmstad - Nässjö Järnvägar
Av Rolf
Sten
|
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs de de i Halmstad - Nässjö Järnvägar
ingående linjerna enligt följande:
Halmstad - Nässjö järnvägar: Halmstad
- Nässjö, 196 km., Vaggeryd - Jönköping,
35 km., Landeryd - Falköping R., 131 km., Gislaved - Reftele,
19 km., Ätran - Kinnared, 18 km., Hyltebruk - Torup, 12
km.
De trakter, genom vilka Halmstad - Nässjö
järnvägar framgå, äro synnerligen rika på
industriella anläggningar, av vilka flertalet äro synliga
från banan, och trakterna vid Halmstad, Jönköping
och Ulricehamn äro allmänt kända för sin
naturskönhet. Terrängen är mycket omväxlande.
Höjdskillnaden mellan banans lägsta och högsta
punkt över havet (Halmstad resp. Stolpens håll- och
lastplats) är 330 m.
Del av bangården i Halmstad på 1920-talet. Halmstad är föreningsstation
med SJ Västkustbanan. Stationshuset skymtar borta till vänster Mitt emot
detta dolt av träden ligger den smalspåriga järnvägen Halmstad - Bolmens
stationshus. Bortåt i bild är i riktning mot Värnamo respektive Göteborg.
Foto: Samling Stig Nyberg.
Halmstad - Nässjö, 196 km.
Från Halmstad, föreningsstation med Västkustbanan
men tillhörig Halmstad - Nässjö järnväg,
löper järnvägen ut på den halländska
slätten. Vid Sperlingsholms station, där banan tillstöter
Nissans dalgång, ligger Sperlingsholms herresäte,
som är ett av de största i Halland. I närheten
av stationen finnes en större elektrisk kraftstation, som
förser därvarande valskvarn, Halmstads valskvarn, samt
många industriella anläggningar i Halmstad jämte
Nyhems municipalsamhälle med kraft och belysning.
Från Sperlingsholm slingrar sig banan utmed Nissan förbi
de vackert belägna stationerna Åled, där träullsfabrik
finnes, och Sennan, invid vilken tegelbruk är beläget.
Strax därpå går den över Nissan på
bro i två spann, varpå Oskarsströms stora sulfitfabrik
passeras. Något ovanför ligger Oskarsströms station.
Municipalsamhället har uppstått och livligt utvecklats
tack vare Skand. jutespinneri- och väveriaktiebolaget, som
här danat landets största anläggning i branschen.
Vid Johansfors station är en större elektrisk kraftstation
belägen. Några km. längre upp vid Spenshults
lastplats ligger Nissaströms tjärmassefabrik samt Konung
Oscar II: s jubileumsfonds lungsotssanatorium, det senare dock
ej synligt från banan. Naturen bjuder här på
fängslande scenerier.
Oskarsströms station på 1920-talet. Ångloket är HNJ nummer 17 och står
vänt mot Halmstad. Ackumulatorloket till Oskarsströms sulfitfabrik. Foto:
Samling Stig Nyberg.
Banan, som hittills följt Nissan, lämnar denna vid
Fröslida station. Platsen vid Torups station är känd
som en av de mera betydande samhällena i Halland och utgör
centrum för en vidsträckt lanthandel. Här bedrives
en livlig trävarurörelse.
Från Torup utgår bibanan till Rydöbruk och Hyltebruk.
Vid båda dessa stationer finnas stora sulfitfabriker och
pappersbruk samt kraftstationer.
När Torup lämnats, övergår banan Kilaån,
varefter Brännö bomullsväverier med håll-
och lastplats passeras.
Därefter följer Kinnareds station
vid vilken en teknisk fabrik är anlagd.
Från Kinnared utgår bibana till Ätran. Å
denna befinner sig stationen Fegen, känd för sitt vackra
läge vid sjön Fegen. Här utlastas en betydande
mängd virke, som flottas dit över sjön. Invid
ett från stationen utgående stickspår ligger
sågverk och bobinfabrik. I Ätranån flottas till
Ätrans station en icke oväsentlig del av den pappersved,
som förbrukas av de förutnämnda sulfitfabrikerna
vid Oskarsström, Rydöbruk och Hyltebruk.
Till Ätrans
station ansluter Varberg - Ätrans järnväg.
Kinnareds station 1896. Föreningsstation med bandelen Kinnared - Fegen -
Ätran. Stationshuset påbyggdes med en våning 1939. Foto: Samling Stig
Nyberg.
Huvudlinjen fortsätter från Kinnared uppför en
2 km. lång stigning om 14 . Länsgränsen
mellan Halland och Småland passeras här. Därefter
genomlöper banan Trottagårdens mosse, där torvströfabrik
och lastplats anlagts. Landeryds station är dels såsom
föreningsstation med banan från Falköping Ranten
(f. d. Västra Centralbanan, se nedan), dels som lokstation
och stationeringsort för större delen av den åkande
personalen en av järnvägarnas mest betydelsefulla.
Vid Skeppshults station finnas flera industriella anläggningar,
såsom tråddrageri m. m. Banan närmar sig åter
Nissan vid Smålandsstenars station, därifrån
stickspår utgår dels till en större ångsåg,
dels till Ågårds forsar i Nissan, där i denna
flottat virke uppdrages och utlastas per järnväg. Samhället
är blomstrande och synnerligen rikt på industriföretag
av olika slag.
På bro med 21 m. fritt spann övergår järnvägen
Nissan. Reftele station anlöpes därpå. Därvarande
samhälle är även av betydenhet. Skogsfors bruk,
tillverkare av åkerbruksredskap, är beläget omedelbart
intill stationen.
Anderstorps station 1925, belägen på HNJ-linjen Reftele - Gislaved. Tåget
draget av lok nummer 9 är på väg mot Reftele. Foto: Samling Stig Nyberg.
Från Reftele utgår bibanan till de i industriellt
avseende synnerligen betydelsefulla platserna Anderstorp och
Gislaved municipalsamhälle. Vid Anderstorps station har
särskilt hemslöjd och småindustri inom metallbranschen
hemvist. Här finnas även flera fabriker för tillverkning
av åkerbruksredskap o. d. Innan banan når Gislaved,
har den att ännu en gång övergå Nissan,
varvid järnvägarnas största bro med en fri spännvidd
av 40 m. - passeras. Vid Gislaveds station finnes gummifabrik
med tillverkning av galoscher samt automobil- och cykelringar.
Av industriella anläggningar på platsen märkas
i övrigt läderremfabrik, tråddrageri, sågverk
m. m. En lönande utflykt kan göras till utsiktsberget
Högåsen.
Närmaste stationen från Reftele å huvudbanan
är Bredaryd. Här finnas även metallfabriker och
fabriker för tillverkning av åkerbruksredskap. Till
Forsheda station ansluter smalspår från en 5 km.
därifrån belägen torvmosse, varifrån levereras
stora mängder bränntorv. Å ömse sidor om
Forsheda går banan över mossmarker, vid vilka torvströfabriker
med lastspår vid Havrida och Gullarp äro anlagda.
Sedan den lilla idylliska stationen Kärda passerats, framgår
banan på en höjd med vidsträckt utsikt över
sjön Vidöstern.
Värnamo station anlöpes därpå. Till denna
ansluta även Borås - Alvesta och Skåne - Smålands
järnvägar. Värnamo stad är ett framåtgående
samhälle. Möbelindustrien är här dominerande,
och bland andra industrier på platsen må nämnas
mekaniska verkstäder, gjuteri, tegelbruk, gummifabrik m.
m.
I jämn skogsterräng framgår banan norr om Värnamo
i så gott som fullkomligt rak linje på en sträcka
av omkr. 35 km., som till större delen får befaras
med en största tåghastighet av 80 km/t. Från
Hörle station, belägen invid Lagan, utgår stickspår
till Karlsfors trä masse- och snickerifabrik. Intill stationen
ligger dels ett större tråddrageri, dels Hörle
bruks stora elektriska kraftstation. Vid Klevshults station,
där sågverk finnes, utlastas en betydande mängd
trävaror. Skillingaryds station passeras därpå.
Omedelbart intill banan ligger Jönköpings regementes
forna exercisfält och längre bort från banan
ligger artilleriets väldiga skjutfält med baracker,
stallar och förrådsbyggnader m. m. Detta område
användes även som flygfält. Skillingaryds municipalsamhälle
är särskilt bemärkt för sina många
betydande fabriker för tillverkning av åkdon. Vid
Stödstorps och Götafors´ lastplatser äro
Munksjö a.-b:s storslagna sulfatfabriker belägna.
Från Vaggeryds station utgår bibanan till Jönköping
(se nedan). Vaggeryds municipalsamhälle har utvecklats raskt.
Flera fabriker finnas i samhället, såsom vagnfabriker,
knäckebrödsfabrik, kabelfabrik, mek. verkstad, möbel-
och snickerifabriker m. m. Mellan Vaggeryd och Nässjö
är terrängen mycket kuperad, varför banan här
framgår i skarpa kurvor och i svåra stigningar. Hoks
station ligger ensligt i en mosstrakt. Till "Hok gamla station",
som nu är lastplats, utgår spår från huvudlinjen.
Här är Lindefors kartongfabrik, invid Lagans övre
lopp, belägen. Där intill ligger Hoks herrgård,
där drottning Sofia plägade vistas om somrarna. Från
Malmbäcks station, som är belägen i ett livligt
samhälle med bl. a. fabriker för möbeltillverkning,
arbetar sig banan upp till sin högsta punkt, som är
belägen vid Stolpens håll- och lastplats, 340 m. över
havet. Efter Fredriksdals station och lastplatsen Bodaberg med
torvströfabrik uppnås Nässjö, föreningsstation
med statsbanan, Kalmar och Nässjö - Oskarshamns järnvägar.
Del av Nässjö bangård 1917. Nässjö, föreningsstation med SJ Södra
stambanan, Sävsjöström - Nässjö Järnväg sam t Nässjö - Oskarshamns Järnväg.
Foto: Samling Stig Nyberg.
Vaggeryd - Jönköpings Hamn, 35 km.
Banan framgår
i jämn skogrik terräng från Vaggeryd förbi
stationerna Byarum, Bratteborg och Ekeryd till Månsarps
station. Dessa stationer ha betydelse såsom utlastningsplatser
för trävaror. Vid Månsarp löper banan in
i Tabergsåns vackra dalgång, och mellan klippor och
den djupt nedanför forsande Tabergsån slingrar sig
järnvägen fram till Smålands Tabergs station
vid den imponerande bergmassan Taberg, 343 m. över havet.
Platsen är mycket besökt av turister och är i
vida kretsar känd för sin naturskönhet och såsom
rekreationsort. Omedelbart invid stationen ligger ett av järnvägsbolaget
uppfört turisthotell. Dessutom finnas flera pensionat. Invid
banan ligger maskinfabrik och en yllefabrik.
Från Smålands Taberg ända fram till Jönköping
är trakten mycket bebyggd. I en synnerligen leende men på
samma gång storslagen natur går banan i stark sluttning
ned till Norrahammars station. Norrahammars bruks storslagna
anläggningar för tillverkning av olika slags gjutgods
samt åkerbruksredskap, särskilt plogar, ligga omedelbart
intill stationen. Från Torsviks pappersbruk, som är
beläget omkr. 5 km. därifrån, är linbana
anlagd till Norrahammars station. En mångfald av industriens
olika grenar finnas representerade vid Havslätts station,
där på grund av den vackra naturen ett ansenligt antal
sommarvillor även uppförts.
Infarten till Jönköpings Hamns station, som är
banans slutpunkt, leder längs Munksjöns västra
strand genom Jordbrons lastplats, Munksjö a.-b: s fabriksområde
samt Jönköpings Hamns godsbangård. Från
Jönköpings Hamns personbangård finnes förbindelsespår
genom staden till Jönköpings statsbanestation.
Ovanstående bild är tagen från Taberg, beläget söder om Jönköping.
Nere till höger syns stationen Smålands Taberg. Uppåt i bild är
i riktning mot Jönköping. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Landeryd - Falköping Ranten.
Den 131 km. långa banan (f. d. Västra Centralbanan)
framgår i skog och sjörik terräng, frånsett
sträckan närmast Falköping, där landskapet
är flackt. Vid de närmast Landeryd liggande stationerna
Broaryd, Smålands
Burseryd, Hällabäck, Ekefors, Sjötofta och Ambjörnarp
är tillförseln av trävaror synnerligen betydande.
Å ömse sidor om Broaryds station går banan över
vidsträckta torvmossar vid Haghult och Bromossen, där
lastplatser anlagts. I Smålands Burseryds livliga samhälle
finnes tråddrageri; sådant finnes även vid Sjötofta.
Från Hällabäck utgår stickspår till
sågverk. Östra Tranemo station är beläget
i ett vackert och framåtgående samhälle. Strax
ovanför stationen tillstöter Falkenbergs järnväg
och banorna gå jämsides fram till Limmareds station,
som äges av Borås - Alvesta järnväg. Vid
denna ganska livliga järnvägsknut är Limmareds
stora glasbruk beläget.
Över vidsträckta mossmarker
går banan till Månstadskulle station och därifrån
till den naturskönt belägna stationen Vegby. Torsbo
trikåfabrik har sin trafik vid denna station. Banan går
härifrån fram till sjön Åsunden, som följes
till Åsundens station. Invid denna ligger det Älvsborgs
läns landsting tillhöriga Sjö-Gunnarsbo lungsotssanatorium.
Ekefors station 1928-05-23. Foto: Samling Stig Nyberg.
Längs den brant stupande stranden till sjön Åsunden
slingrar sig banan invid höga klippor och genom en mindre
tunnel fram till Ulricehamn, därunder ett det mest storslagna
och vackra panorama upprullas.
Ulricehamns station är vackert belägen omedelbart intill
sjöstranden. Staden är mest känd som rekreationsort
och därvarande sommar- och vintersanatorier äro mycket
besökta. Bland stadens industrier märkas trikåfabriker,
träförädlingsfabriker, bleckslageri m. m. Flera
utflykter kunna göras i omgivningarna.
Från Ulricehamn går banan utefter Åsunden och
över Ätran samt följer sedan dennas dalgång
förbi stationerna: Timmele, Dalum, Blidsberg och Trädet.
Vid Blidsberg bildar Ätran flera forsar, som driva kvarnar,
såg och yllefabriker. Över ett flackt landskap, delvis
bestående av mossmarker, går banan förbi stationerna
Åsarp och Kinnarp, till vilken linbana är anlagd från
Karbo torvströfabrik, samt når Slutarps station. Å
ömse sidor om linjen utbreda sig vida mossmarker. Vid den
stora Mönarps mosse, där lastplats finnes, börjar
en av linjens intressantaste sträckor. Ett typiskt Västgötalandskap
vidtager, i vilket platåbergens jämna ytor begränsa
stora delar av synkretsen, å ena sidan Ålleberg och
Gerumsberget, å den andra Mösseberg. Kontrasten mellan
den barrskogstrakt, genom vilken banan gått, och den stora
slätten är påfallande.
Falköpings stad är belägen i den djupaste delen
av trakten mellan Ålle- och Mösseberg, en trakt, som
är ovanligt rik på fornminnen. Stadens huvudnäringar
äro jordbruk, spannmålshandel och någon fabriksrörelse.
Från stationen vid staden fortsätter järnvägen
i stigning till Falköping Ranten, landskapets viktigaste
järnvägsknut och föreningsstation med västra
stambanan och statsbanelinjen Falköping R. - Nässjö.
Direkta vagnar framföras Falköping R.- Halmstad och
Nässjö - Halmstad.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till HNJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
hnj_beskrivning..html senast uppdaterad 2005-01-02
|