Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Fegen -
Ätrans Järnväg
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta (facts
about Fegen - Ätrans Järnväg)
21 november 1884 beviljades
fabrikören Wilhelm Wallberg koncession på en normalspårig
järnväg mellan Fegen och Ätran. Han byggde järnvägen
i egen regi och träffade överenskommelse med Halmstad
- Nässjö Järnvägar, HNJ, att sköta trafiken
på banan.
18 mars 1887 öppnades den 6 kilometer långa järnvägen
för allmän trafik.
Den nu öppnade linjen hade belagts
med räls som vägde 22,5 kg/meter Största lutning
på linjen var 16,67 promille och huvudspårets minsta
krökningsradie var 350 meter. Största tillåtna
hastighet var 27 km/timmen.
1 juli 1890 köptes järnvägen
av HNJ. Köpesumman uppgick till
70 000 kronor. Överlåtelsen av koncessionen beviljades
23 juli 1891.
Från den 22 juli 1911 blev Ätran föreningsstation
med Varberg - Ätrans Järnväg, WbÄJ.
Vad som hände med Fegen - Ätrans Järnväg efter
försäljningen till HNJ kan du läsa om här!
Ovanstående bild visar Ätrans station i samband
med invigningen av WbÄJ den 22 juli 1911. Foto från
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.
Det
grönmärkta på vidstående karta visar Fegen
- Ätran Järnväg
|
Returtåg till Historiskt och
sidan "normalspåriga järnvägar" |
© Rolf Sten
faj_fakta.htm senast uppdaterad 5 november 2000
|