Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Hallsberg
- Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta,
Hallsberg - Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ
(Facts
about HMMJ)
(2004-08-27)
I slutet av 1860-talet fanns det en mängd olika
förslag till järnvägssträckningar i den här
regionen. 1869 tillsattes en statlig kommitté som skulle
reda ut vilka järnvägsförslag som eventuellt skulle få statsbidrag.
Ett av de intressanta järnvägsförslagen var en
järnväg mellan Hallsberg via Motala till Mjölby.
En järnväg i den här sträckningen skulle
bli en förbindelselänk mellan de båda statsbanorna,
västra och östra stambanan.
1869 uppdrog brukspatron Carl Ekman (se vidstående
bild) i Finspång åt disponenten vid Motala Verkstad
, Otto Carlsund , och Claes Adelsköld att arbeta fram planer
och kostnadsförslag för en järnväg. Banan
som avsågs var tänkt att gå Mjölby - Motala
- Finspång - Pålsboda med sidobana Finspång
- Norrköping.
Vid Motala Verkstads bolagsstämma 1870
röstades förslaget ned. Stämman förordade
i stället ett förslag till järnväg Hallsberg
- Motala -Mjölby med sidobana Norrköping - Finspång - Dunsjö (Dunsjö cirka
20 kilometer söder om Hallsberg). Efter detta nederlag valde
disponenten Otto Carlsund att begära avsked från Motala
Verkstad.
Carlsunds efterträdare som disponent för
Motala Verkstad blev kapten Eric Unge (se vidstående bild).
Under hans ledning började man 1870 att staka och planera
för banan. Koncession söktes och den beviljades 3 november
1871.
Banbygget startade omedelbart under Unges ledning.
Arbetet var indelat i tre delsträckor, alla med var sin
entreprenör.
Aktiekapitalet uppgick till 1 400 000 kronor
varav Motala Verkstad var den i särklass störste aktieägaren.
Vidare hade man tagit ett obligationslån på 2 800
000 kronor. Något statslån lyckades man inte få
beviljat.
Arbetet drevs på i snabb takt och 15
december 1873 kunde man öppna den 96 kilometer långa,
normalspåriga, linjen Hallsberg - Motala - Mjölby,
HMMJ, för allmän trafik
Bygget av den planerade sidobanan Norrköping
- Finspång - Dunsjö sköts på framtiden.
Skänninge station på 1870-talet. Tåget på
bilden dras av ett Fairlielok, HMMJ nummer 5 eller 6. Foto: Stig
Nyberg.
I svensk Järnvägsstatistik 1878 beskrevs HMMJ enligt
följande: "Genom Hallsberg - Motala - Mjölby
järnväg, som den 15 December 1873 uppläts för
trafik, bereddes ett ändamålsenligt samband mellan
Vestra och Östra Stambanornas trafikområden på
nordöstra sidan om Vettern, i likhet med den äldre
sammanbindningsled, som vid södra änden af samma sjö
förenar nämnda stambanor, och genom detta nya samband
åstadkoms en obruten, central jernvägslinje genom
hela landet från Skåne till Bergslagen. Från
Hallsberg såsom utgångspunkt ligga stationerna i
följande ordning: Åsbro (1.0 mil), Skyllberg (1.8
mil), Mariedam (2.8 mil), Godegård (3.9 mil), Degerön
(4.4 mil), Carlsby (5.1 mil), Motala verkstad (6,3 mil), Motala
(6,4 mil), Fogelsta (7.4 mil), Skeninge (8.1 mil) och Mjölby
(9.0 mil)."
Rullande materiel
Hallsberg - Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ. Lok 3 eller 4 med gruståg på
järnvägsbron över Svartån vid Älvkulla på linjen mellan Mjölby och
Skänninge.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Inför banans rälsläggning och trafikstarten
köptes två tanklok med axelföljd 1B (en löpaxel
följd av två drivande axlar) från den engelske
tillverkaren R & E Hawthorn i Newcastle. Loken levererades
1872 och fick namnen Adolf von Rosen och Baltzar von Platen och
numrerades 1 och 2.
Inför trafikstarten köptes även
två stycken sadeltanklok från Black Hawthorn &
Co. i England. Loken som levererades 1873 var avsedda för
godståg och hade axelföljden C. Loken numrerades 3
och 4.
1874 såldes loken till Motala Verkstad där de användes
internt och till uthyrning. 1878 köptes de tillbaka och
fick då nya nummer, 7 och 8. Nummer 7 byggdes om till tenderlok
och detsamma skulle också ske med lok nummer 8 med det
hann man inte slutföra i och med att SJ övertog HMMJ
1879.
1874 levererades ytterligare två lok
till HMMJ. Dessa var tillverkade av Yorkshire Engine Co. och
var av så kallad "Fairlietyp". De var avsedda
för godståg och bestod av två tvåaxliga
maskinboggier, en gemensam panna med två eldstäder
och två skorstenar. Loken fick namnen John Ericsson och
Nils Ericsson. De numrerades 5 och 6.
1873 beställdes även två stycken
tenderlok från den engelska firman Dubs & Co. i Glasgow.
Loken hade axelföljden 1B-2, det vill säga en löpaxel
följd av 2 drivande axlar samt en tvåaxlig tender.
Loken levererades inte förrän 1875 varför det
fick överta numren 3 och 4 vilka hade blivit lediga sedan
de första loken med nummer 3 och hade blivit sålda
till Motala Verkstad 1874.
För persontrafiken köptes 1873 från den Belgiske
tillverkaren Durieux i Louvain 5 stycken kombinerade första
- och andraklassvagnar (AB 1-5), 7 stycken tredjeklassvagnar
(C 10-16) samt 3 stycken kombinerade post- och tredjeklassvagnar
(CD 1725-27) Samtliga vagnar var tvåaxliga.
1876 levererades 3 stycken resgodsvagnar (F
121-123) tillverkade av Norrköpings Mekaniska Verkstad
För godstrafiken levererades från Svenska verkstäder
under åren, 1872-1873, 134 stycken tvåaxliga vagnar
av olika typer.
Dålig ekonomi och konkurs
Redan från första början fick man problem med
dålig ekonomi. Vid järnvägsbyggets start hade
man tillgångar på 4 200 000 kronor. Dessa tog snabbt
slut varför man 1875 och 1878 ökade obligationslånet
med 1 200 000 kronor. Under samma tid tog man även kortfristliga
lån på sammanlagt 1 200 000 kronor. I slutet av 1878
uppgick järnvägens sammanlagda byggnadskostnad till
6 041 567 kronor.
De trafikinkomster som man hade planerat för uteblev
till största delen vilket ledde till att HMMJ fick svårt
att betala sina skulder. Under andra halvan av 1870-talet blev
det även lågkonjunktur inom järnnäringen
vilket i sin tur förvärrade situationen ytterligare.
1878 motionerades det i riksdagen om att staten skulle ta över
HMMJ men detta avslogs. 1879 förvärrades lågkonjunkturen
ytterligare varför staten beslutade att köpa HMMJ för
en summa motsvarande obligationernas värde, 4 000 000 kronor.
Sedan staten köpt banan försattes bolaget HMMJ i konkurs
vilket innebar att både aktieägarna och fordringsägarna
förlorade sina insatta pengar.
Statens Järnvägar tar över
Från den 1 november 1879 övergick HMMJ till SJ och
införlivades i dess organisation. Det här kom för
övrigt att bli det första järnvägsförstatligandet
i Sverige.
I fortsättningen se statsbanan
Hallsberg
- Mjölby.
Källor: Sveriges Järnvägsmuseum,
Svensk Järnvägsstatistik. Riksarkivet. Järnvägsdata
1999. |
|
Returtåg till Historiskt och
sidan "normalspåriga järnvägar" |
© Rolf Sten
index..html senast uppdaterad 27 augusti 2004
|