Åter till huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
HHJ, Helsingborg - Hässleholms Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Del 2/3
Stora delar av
nedanstående text är hämtad från
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926. Den är
kraftigt redigerad och kompletterad med ny och kompletterande text.
HHJ köper Klippan – Röstånga
Järnväg.
28 december 1896 tecknade Hälsingborg - Hässleholms
järnvägsaktiebolag kontrakt med Klippan – Röstånga Järnväg,
KRJ, om inköp av
järnvägen. I köpet ingick även koncessionen för Röstånga – Eslövs
Järnväg, REJ. Säljare var greve Fredrik. Arvidsson Posse, vilken 12 juni
1896, som representant för ett konsortium, hade förvärvat KRJ och
koncessionen på REJ.
HHJ övertog driften av 19 kilometer långa järnvägen 1
juni 1897.
Den rullande materielen inordnades i HHJ. KRJ lok 1 och
2 fick nya nummer och blev HHJ 21 och 22. Även vagnarna fick nya
HHJ-nummer.
Beskuret flygfoto över stationsområdet i Röstånga 1935. Uppåt i bild är i
riktning mot Klippan. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum,
JVM,KAFR00188
samlingsportalen.se.
Röstånga – Eslövs Järnväg byggs och
invigs
HHJ fullföljde den tidigare ägarens planer och påbörjade omedelbart
byggandet av järnvägen Röstånga – Eslöv, REJ. Ingenjören L. Rönnström
var arbetschef och översten O. R. Hedenblad utsågs till kontrollerande
ingenjör.
Enligt lokaltidningarna påbörjades bygget 25 juli
1897 även om man officiellt hävdade att det började 1 oktober.
Skenläggning och grusning startade från Röstånga och i
april 1898 meddelades att man hade nått fram till Billinge. Gruset togs
från grusgropen vid Klosterhagen.
I slutet av juli är man framme i Eslöv men man kan inte
ansluta sig till stationen eftersom SJ håller på att utvidga hela Eslövs
Bangård.
Det kom att dröja fram till 18 november innan man var
klar och kunde besiktiga hela järnvägen. Besiktningen skedde 18 november
och efter att vissa anmärkningar hade rättats till kunde man den 28
november öppna Röstånga – Eslövs Järnväg för allmän trafik.
Statens Järnvägars station Eslöv omkring 1905. Eslöv var
föreningsstation med Röstånga - Eslövs Järnväg. Persontåget på bilden är
ett tåg från Landskrona & Helsingborgs Järnvägar, L&HJ, draget av lok
nummer 14 "R Tornerhjelm". Foto: Sveriges Järnvägsmuseum,
JVM,KBAA01321
samlingsportalen.se.
Vad fick man för pengarna
Sedan man hade summerat allting kunde man konstatera att
byggnadskostnaderna uppgick till 741 219 kr och 68 öre.
För dessa pengar hade man fått en 21 kilometer lång normalspårig bana.
Belagd med stålräls som hade en vikt på 28,8 kg/m. Minsta kurvradie 350
meter och största lutning 10 ‰. Största tillåtna hastighet sattes till
50 km/t.
För lokens drift och underhåll Uppfördes i
Billinge ett så kallar rundstall med plats för 4 lok. I anslutning till
stallet nedlades en 12 meters vändskiva.
Lokstallet i Billinge omkring 1915. Stallpersonalen med HHJ lok 3
"Ramlösa" inne i stallet. Stallet eldhärjades 1932 och blev aldrig
återuppbyggt. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum,
JVM,KAFF00205
samlingsportalen.se
Stationer hade anlagts, från Röstånga räknat, vid
Billinge, Trolleholm, samt Stabbarps Gruva. I Eslöv hade man tecknat
avtal om järnvägens anslutning till SJ-stationen.
Inför öppnandet av den nya bandelen
förstärkte HHJ dragkraften genom att köpa två nya lok från Atlas. Dessa
numrerades som HHJ nummer 15 och 16, ”Klippan” respektive ”Perstorp”.
Trolleholm station. Helsingborg -
Hässleholms Järnväg, HHJ lok 22 "Röstånga", före detta Klippan -
Röstånga Järnväg, KRJ lok 2 "Röstånga", på ingående.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KBEB00543
samlingsportalen.se.
Helsingborg - Hässleholms Järnväg/ar
Linjerna Hälsingborg — Hässleholm,
Klippan—Röstånga och Röstånga—Eslöv kom ända från de sistnämndas
övertagande i trafikhänseende att utgöra en bana.
1 januari 1921
beviljade K. M:t Hälsingborg— Hässleholm järnvägsaktiebolags ansökan,
att bandelarna Klippan— Röstånga, KRJ, och Röstånga—Eslöv,
REJ, även i fastighetshänseende skulle få sammanföras till en enhet,
formellt Klippan - Eslövs Järnväg, KEJ.
Bana,
materiell och byggnader.
Den första överbyggnaden på linjen Hälsingborg—Hässleholm och
Bjuv—Billesholm bestod av järnräls vägande 17,36 skålpund, per fot (24,8
kg/m.), vilken utbyttes mot stålräls av samma vikt, på den förstnämnda
linjen 1888 och på den sistnämnda under åren 1893—1896. Linjen
Hälsingborg—Hässleholm försågs under åren 1904—1905 med ny räls 34 kg/m,
12 meter långa skenor.
Brobyte längs HHJ omkring 1920. Loket är HHJ lok 4 "Tyringe".
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KBED00550
samlingsportalen.se
Trafiken, som fram till 1920-talet
ökat i stor omfattning och därmed framtvingat större och starkare
lokomotiv samt vagnar med större lastförmåga, medförde även
nödvändigheten av en betydande förstärkning och modernisering av
järnvägens överbyggnad i sin helhet. Banan tillfördes mer grus,
stationerna försågs med moderna signaler och förreglingsanordningar,
alla broar fick ny överbyggnad som klarade ett axeltryck på 18 ton.
genom dessa åtgärder kunde tågens hastighet ökas till 70 km/t.
Växel- och
signalsäkerhetsanordningarna kompletterades ytterligare. Kraftigare räls 41,18 kg/m, med treslipersskarvar
lades in på
en sträcka av 24 km från Ramlösa räknat. Därmed kunde tåghastigheten
sedan 1922 ökas till 80 km/t.
På bandelen Klippan—Eslövs var
rälsvikten från början 24,8 kg/m. Under åren 1923 - 1924, på sträckan Klippan—Röstånga 19 km.,
byttes rälsen till 34 kg:s räls. Broarna på den senare
delen, byggda 1892, förstärktes och dessutom har stationerna på hela
bandelen fått grövre växlar samt försetts med fullständiga växel- och
signalförreglingar. Dessa förbättringar gjorde att största tillåtna
hastighet kunde sättas till 60 km/t.
Bjuv station 1901. Det ankommande tåget dras av loket HHJ 2 "Bjuf".
Stationshuset är i sitt ursprungliga utförande. Jämför med bilden nedan!
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KBAA00812
samlingsportalen.se
Stationerna på Hälsingborg—Hässleholms
järnväg byggdes från början med mycket begränsat spårsystem och
bangårdsmaskineri samt — trots överingenjörens reservation — med så små
och obetydliga stationshus, att vid flera platser enskilda personer
trädde emellan med anslag för att få något rymligare hus, något som
också blev resultatet på några platser.
Bangårdarna med tillbehör har sedan
dess efter hand byggts ut. Under åren 1910 - 1920 byggdes dessutom flera
nya, större stationshus. Ett flertal andra stationshus byggdes ut och
moderniserades.
1916 inköptes av Hälsingborgs
stad ett större markområde i den södra delen av staden. Där uppfördes
samma år en större modern reparationsverkstad med förrådsbyggnader och
lokstall med 14 platser. När anläggningen togs i bruk 1917 såldes det
gamla lokstallet till L&HJ.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,/KACA00139
samlingsportalen.se.
Bjuv stationshus på 1950-talet. Ombyggt och tillbyggt under åren
1910-1920. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KBAA00811
samlingsportalen.se.
Trafik
1875 kördes mellan Hälsingborg och
Hässleholm 6 tåg vintertid och 8 sommartid, ett antal som 1896 ökades
till 8 hela året om. 1902 ökades antalet till 10 och 1923 till 12.
Mellan Hälsingborg, Åstorp och Klippan
var tågantalet 18 respektive 16. På linjen Klippan— Billinge var
tågantalet 12 och mellan Billinge och Eslöv 10.
Godstransporterna omfattade i huvudsak
stenkol och koks, tegel och lera, sten och grus, skogseffekter,
spannmål, papp, papper och trämassa, gödningsämnen, jordfrukter och
betmassa.
Helsingborg på 1920-talet. HHJ motorvagn, destination Klippan.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,kKBEB00368
samlingsportalen.se
Industribanan Bjuv - Hyllinge
Hyllinge Stenkols- och Lerindustri AB anlade en 5 kilometer lång
normalspårig gruv- och industribana mellan Hyllinge och Bjuv. Den
öppnades för trafik 1896..
Bolaget uppgick 1911 i dåvarande Höganäs - Billesholms AB.
Man kontrakterade HHJ för att sköta godstrafiken på
banan.
Under en tid 15 maj 1927 till 31 juli 1934 förekom även
reguljär persontrafik. Den sköttes av en HHJ motorvagn som gick sträckan
Hyllinge - Bjuv - Billesholm.
Godstrafiken upphörde 1952.
HHJ motorvagn 54, byggd på personvagn C 510 (tillv
1876), slopad 1940, såld av SJ 1940. Motorvagnen gick som
"pendel" Billesholm - Bjuv - Billesholm. Foto omkring 1928: Sveriges
Järnvägsmuseum, JVM,KAFQ00025
samlingsportalen.se
Ekonomi
Aktiekapitalet, som vid
järnvägsbyggnadens planläggning beräknades till 3 600 000 kr., uppgick
när järnvägens öppnandes till endast 1 837 600 kr. Hälsingborgs
stad och Vallåkra stenkolsaktiebolag hade likviderat sina teckningar med
aktier, den förra med 6000 st. aktier på 50 kr i
Hälsingborg—Landskrona—Eslövs järnvägs AB, det senare med
preferensaktier för 100 000 kr. i sitt bolag.
Hälsingborgs stadsfullmäktige beslöt
i december 1877 att återköpa järnvägsaktierna, vilka skulle
likvideras med 50 000 kr. före 1877 års slut, 100 000 kr. under år 1878
och återstoden, då konjunkturerna blev så gynnsamma, att staden kunde
ta upp ett obligationslån. Slutlikvid erhölls under 1879.
Aktierna i Vallåkra stenkolsaktiebolag
såldes av bolaget i två poster, den ena på 20 000 kr. och den andra
på 80 000 kr., den sistnämnda dock först 1893 och då till en överkurs,
som inbringade bolaget en förtjänst på 16 000 kr. Först 1897 ökades
aktiekapitalet med 381 700 kr.
HHJ lok 17 i Helsingborg omkring 1910. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum,
JVM,KBED00539
samlingsportalen.se
För inläggning av ny räls samt
likvidering av svävande skulder beslöt bolaget 1903 att ge ut nya
aktier till ett belopp på 500 000 kr. och till en kurs på 150 %.
Överteckning ägde rum med 127 900 kr. 1915 nyemitterades för 880 700
kr. med överteckning på 380 900 kr. Med denna emission likviderades
samtliga tillfälliga lån, samt mark köptes, på vilken egen
lokstation samt reparationsverkstad uppfördes och ny rullande materiell
inköptes. Samtliga dessa nyanskaffningar kostade 518 000
kr.
Först nu hade aktiekapitalet stigit
till det vid järnvägens anläggning tänkta beloppet eller 3 600 000 kr.
Under 1920 utökades det ytterligare med 1 800 000 kr.
Då aktiekapitalet var lågt i
förhållande till bolagets omslutning, är det tydligt, att upplånade
medel i stor utsträckning måste anlitas. Åren 1881 och 1886 erhölls
obligationslån mot borgen av Hälsingborgs stad. Bland lånen kan följande
nämnas. För likvidering av den 1897 inköpta Klippan—Röstånga järnväg
tog bolaget ett 4 % reverslån på 1 milj. kr. mot säkerhet av bolagets 4
% obligationer. Detta lån har numera ren obligationsnatur. Vidare
lade bolaget upp, till bestridande av de med byggandet av linjen
Eslöv—Röstånga förenade kostnaderna 1900, ett obligationslån på 1
milj. kr., löpande med 5 % ränta. Säkerheten utgjordes av i
Klippan—Eslövslinjen intecknade reverser.
Under åren 1876—1884 lämnade bolaget
ingen utdelning, åren 1885 — 1891 3 % och 1892 5 %. Därefter har
utdelningen varierat mellan 6 och 10 %. Den sistnämnda siffran uppnåddes
åren 1898—1899 och 1917—1920. Åren 1923 och 1924 utdelades resp. 7 %. Av kapitalvärdet har avskrivning
gjorts med över två milj. kr.
Bilden är tagen omkring 1920 vid västra infarten till Påarps station.
Signalen till vänster är en så kallad skivförsignal. Signalbilden som
den visar talar om för lokföraren att nästa signal visar stopp. och att
han måste börja att bromsa tåget så att han kan stanna strax före
stoppsignalen.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1876-1926.