Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan!

Spårvidder och dess historia Gauges and their history

av Rolf Sten

Välkommen till sidan om spårvidder. Här kan Du bland annat följa med Erik Sundström som tar oss med i en berättelse om bakgrunden till de olika spårvidderna.
   Innan vi börjar är det kanske på sin plats med en förklaring. Vad är spårvidd?

Så här mäts en järnvägs spårvidd   Spårvidd mäts på rakspår och är det normala avståndet mellan rälernas farkanter, det vill säga rälshuvudenas, mot spårets mittlinje vända sidor, mätt 14 mm under rälshuvudenas överkanter.
De olika spårvidder som finns kan delas in i tre begrepp:
1. Normalspår.  Järnvägar som har en spårvidd på 1435 mm (4 fot 8½" tum engelskt mått). 
2. Bredspår.  Järnvägar som har större spårvidd än 1435 mm. 
3. Smalspår.  Järnvägar som har mindre spårvidd än 1435 mm. 

Välj rubrik och klicka på den röda pilen
Make your choice and klick at the red arrow

Spårvidder och dess historia, Erik Sundström

 Spårvidder och dess historia. Av Erik Sundström
Spårvidder i olika länder 1920  Spårvidder i olika länder
De vanligaste spårvidderna i Sverige 1930 De vanligaste spårvidderna i Sverige 1930

Three different gauges in the same switch
Ovanstående bild visar en växel i Växjö som innehåller tre olika spårvidder. Här fanns tidigare spårvidderna 1435 mm, 1067 mm samt 891 mm. I Växjö representerades dessa ursprungligen av fyra olika privata järnvägar. Växjö - Alvesta och Carlskrona - Växjö Järnväg, båda 1435 mm, samt Växjö - Åseda Järnväg, 891 mm och Växjö - Tingsryds Järnväg, 1067 mm. Foto från tidningen Signalen 1950.  

return to page top

Train back to "Diverse" table of content
Returtåg "Diverse"



© Rolf Sten
spv_historia.htm senast uppdaterad 4 september 2003 av Rolf Sten