Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan! |
Spårvidder
och dess historia
Gauges and
their history
av Rolf
Sten |
Välkommen till sidan om spårvidder. Här
kan Du bland annat följa med Erik Sundström som tar
oss med i en berättelse om bakgrunden till de olika spårvidderna.
Innan vi börjar är det kanske på
sin plats med en förklaring. Vad är spårvidd?
Spårvidd
mäts på rakspår och är det normala avståndet
mellan rälernas farkanter, det vill säga rälshuvudenas,
mot spårets mittlinje vända sidor, mätt 14 mm
under rälshuvudenas överkanter.
De olika spårvidder som finns
kan delas in i tre begrepp:
1. Normalspår. |
Järnvägar som har en spårvidd på 1435 mm
(4 fot 8½" tum engelskt mått). |
2. Bredspår. |
Järnvägar som har större spårvidd än
1435 mm. |
3. Smalspår. |
Järnvägar som har mindre spårvidd än 1435
mm. |
Ovanstående bild visar en växel i Växjö
som innehåller tre olika spårvidder. Här fanns
tidigare spårvidderna 1435 mm, 1067 mm samt 891 mm. I Växjö
representerades dessa ursprungligen av fyra olika privata järnvägar.
Växjö - Alvesta och Carlskrona - Växjö Järnväg,
båda 1435 mm, samt Växjö - Åseda Järnväg,
891 mm och Växjö - Tingsryds Järnväg, 1067
mm. Foto från tidningen Signalen 1950. |
Returtåg "Diverse"
© Rolf Sten
spv_historia.htm senast uppdaterad 4 september 2003 av Rolf
Sten
|