Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Karl H Jonsson
("Kalle Jonsson")
Lokförare vid
Statens Järnvägar
Kalle Jonsson
började vid SJ 1947. Han engagerade sig aktivt vid Sällskapet
Ostkustbanans vänner, OKBv, 1980 där han blev en av
våra fasta ångloksförare fram till sin bortgång
1990.
Vid några tillfällen har han för
medlemstidningen Skenbladet skrivit om sina år i SJ tjänst.
För att fler ska få ta del av detta återges
hans artiklar nedan i något omarbetat skick.
Rolf Sten |
|
Första
turen |
I april 1947 började en förhoppningsfull yngling "sin
bana" vid SJ i Bollnäs. Första dagen, efter anmälan
hos ingenjör Thamsten, bestod arbetet av att rätta
en massa särtryck och tidtabellsböcker. Ännu var
inte lösbladssystemet uppfunnet vid SJ utan det var att
klippa till och klistra in passande lappar med tillhörande
text. Dagen efter skulle det verkliga jobbet börja.
Lok E 1039, förare Jonsson, för övrigt
den sista föraren i Bollnäs som inte hade utbildning
på elektroloken, eldare Lokl G Jern och ynglingen som elev.
En märklig besättning. Loket hade
ju varit med länge liksom föraren. Det var nämligen
hans sista resa i tjänsten, eldarens första efter genomgången
förarkurs och så ynglingens absolut första kontakt
med ett lok.
Det började förstås med utsmörjning
men av den finns inga minnen bevarade. Skulle tro att det gick
till som vid OKBv men något "enklare". Däremot
är minnet av första kontakten med eldningen klarare.
Loket var vedeldat och när ynglingen efter anmodan plockat
fyren full tog eldaren fram båtshaken (får det heta
båtshake på ett lok?) och slet och ordnade med veden
och efter detta ingrepp var fyren bara halvfull. Det var bara
att fortsätta arbetet. Fyren verkade sluka hur mycket ved
som helst men annat fick man erfara när B-lok skulle eldas.
Färden gick väl normalt och så
småningom kom vi till Edsbyn. Där skulle det handlas
billigt på mejeriet. Detta var tydligen en riksomfattande
förmån som personalen på lokalgodståg
åtnjöt.
Nu var tendern nästan tom på ved
och det hade samlats en massa bark och annat skräp på
botten. Detta sopades ihop och skulle brännas. Det fanns
en kolskyffel och med denna skulle eleven skyffla in skräpet
i fyren. Som alla andra oerfarna ställde han sig naturligtvis
på "fel" sida för att "ösa".
"Greppa skyffeln från andra hållet för
du skall ändå lära dig det i framtiden",
sade nu föraren. Det kändes bakvänt men i dag
är det helt naturligt.
Efter detta var det ett längre uppehåll.
Det var goda gångtider med väl tilltagna uppehåll
på stationerna på den tiden. Nu satt personalen på
var sin plats, eleven i koltaget. Efter en stunds tänkande
sade föraren: "Stackars pojke" till eleven, men
skyndade sig att tillägga: "Jag menar inte så
men jag tänker på hur många år du har
framför dej".
Tågets slutstation var Voxna där
det vedades. Hur många kubik har glömts men det var
åtskilliga.
Resan hem till Bollnäs finns det inga
särskilda minnen av men fram kom tåget.
Tänk att det kunde vara så svårt att "sätta
till" en injektor.
Från vänster lokförare Gerhard Valfrid Wallander,
född 1897, okänd eldare, eldare ("ynglingen")
Karl H Jonsson samt okänd. Fotot taget 3 maj 1949 och platsen
är okänd, troligen någonstans runt Söderhamn.
|
Vedkapning |
På bilden nedan ser ni E-lok 1181 med Poker-Olle
i "gluggen". Platsen är Kilafors bangård
på utgångsspåret mot Landafors våren
1948.
Fotot togs av undertecknad som skulle elda loket till Söderhamn.
Tåget är 6295 och av tågsammansättningen
att döma skall främre delen "sättas"
i Marmaverken.
I detta tåg brukade N2 1519-1521 ("Lubbarna"
före detta UGJ 27-29) mest förekomma. Mycket duktiga
lok men besvärliga att smörja när det gällde
vevarna.
Det är i skarven mellan ved- och koleldning,
loket är koleldat. Den sista vedlasten kapades i Söderhamn
mars 1948 och på de två följande bilderna ser
ni detta tillfälle.
På vagnen sitter från vänster Persson, lokrekryt
som flyttade till Storvik medan det ännu fanns en lokstation
där, Elon Haglöf, stationärt anställd, Olof
Hansson som började vid SJ samma dag som jag. Därefter
Erik Selldahl, han blev sedan trädgårdsmästare
med egen handelsträdgård samt slutligen "Yppe"
Palmqvist, målvakt i Broberg, då svenska mästare
i Bandy.
När Yppe inte kunde få ledigt för
matcherna på söndagarna ställde vi andra gärna
upp när vi hade möjlighet men det var inte så
ofta för några utlagda fridagar förekom inte
på skubben. Man kunde få ledigt någon gång
när det var gott om personal och det fick man veta dagen
före. Men hände det så blev man rik på
Yppes bekostnad. Broberg betalade 50 kr per söndag och det
var en mindre förmögenhet. Månadslönen för
en aspirant var då 384 kr per månad så det
var ett välkommet tillskott denna femtiolapp.
Vagnen är en Nm. All lokved kom på
tjänstevagnar från dalaskogarna. Det var stor vagnsbrist
varför SJ: s interna transporter gick på tjänstevagnar
av de mest skiftande kvalitéer och utseende. Många
vagnar från 1860- och 70 talen och de flesta från
privata banor.
På den andra bilden (ovan) vedkapen som all ved kapades
på under krigsåren i Söderhamn. I kanten syns
en av deucavillevagnarna som veden lastades på för
att sedan dras upp på kolbryggan.
|
Kortspelandet |
Så till loket och Poker-Olle. Hans rätta namn var
Olof Olofsson och var en av de legendariska pokerspelarna som
förekom litet här och var på den tiden.
Tänk vilket pokerspel som florerade på
dagrum och överliggningar. Av de ställen jag kom i
kontakt med var det värst i Ånge. Långa överliggningar
och spel natt som dag.
Hur stod dom ut, de värsta korthajarna som bröderna
Möller bl a? Efter en natts spel åkte dom hem till
Bollnäs för att ofta vända direkt om dom hade
sov- eller fridag för att fortsätta vid spelbordet
På hösten 1947 drog, dåvarande
chefen för femtonde maskinsektionen i Bollnäs, O Kristoffersson,
ihop en massa lokrekryter från Hudiksvall, Söderhamn,
Ljusdal och Storvik till Bollnäs och tillsammans med oss
som redan var placerade i Bollnäs kom han fram till att
vi var 20 stycken som var övertaliga och skulle avskedas,
något som facket genom ordförande Emil Björn,
efter hetsiga överläggningar lyckades avstyra. Undrar,
om inte facket lyckats, hur det fortsatta arbetslivet sett ut
Antagligen på en skitig bilverkstad för jag hade redan
varit inne på den "banan" innan banan.
Denna tid sysselsattes vi med många
olika saker, de flesta ganska meningslösa som till exempel
rengöring av trasiga innermantlar till gengasaggregat När
det "arbetet" var klart kom order om transport till
skrotning och det gav ju också några dagars jobb
med lastning på vagnar.
Mesta jobbet bestod av lokputs, något
som man verkligen lärde sig men gjorde allt för att
undvika. Vi var tre man per lok och när dagen var slut så
var loket RENT men förutsättningarna var ju andra än
när någon nu idag försöker med puts på
något lok inom museivärlden.
Efter maskiningenjörens nederlag skickade han åter
folk till randstationerna men inte samma mannar som förr.
Flera stycken fick lov att åka till Långsele. Jag
själv blev skickad till Söderhamn för att kapa
ved men det blev mera "åkning" än jag räknat
med för jag hade gynnsammare utgångsdatum än
mina olycksbröder.
Någon form av ersättning till aspiranter
och extra ordinarie vid flyttning förekom inte, därför
kunde befälet bolla hur som helst med oss.
På sommaren blev en förare
och jag beordrade till Ljusdal för att lira monteringsvagnar
åt ledningsavdelningen. Det var frågan om utbyte
av kontaktledningen norr om Ljusdal. Loket som användes
var W 1230, ett lok som jag fick stifta bekantskap med sedan
under tiden i Söderhamn, i "skoltågen" på
Vallvik.
Föraren hade naturligtvis traktamente
under den vecka vi var i Ljusdal men jag blev förflyttad
dit under dessa dagar.
|
De olika loken |
Under museidagarna i Gävle var jag upp på
ångfinkan och där satt en kille och passade fyren.
Jag blev som vanligt nostalgisk och började tala om livet
förr, på både lok och ångfinkor. Har faktiskt
upplevt att elda ångfinka.
|
Till vänster lokförare Falk och
ovan eldare A Nilsson
|
|
Vedeldat B-lok i Trödje |
Samtalet kom in på mina stationeringsorter och när
jag nämnde Söderhamn sade killen: '"Där var
pappa också på fyrtiotalet". Han hette Falk
och jag fick tala om att jag hade eldat åt honom många
turer. På bilderna ovan ser ni Falk och eldare A Nilsson
med ett "Gävle B-lok" i ett extratåg Söderhamn
- Gävle, troligen i Trödje.
Loket är vedeldat och året 1947.
Av de ånglok som är bevarade
som museilok eller i föreningars ägo har jag faktiskt
varit i kontakt med många. Den 7 november 1955 tjänstgjorde
jag på E 900 och den 8:de på E 1239. Båda dessa
lok är ju nu i museers ägo. 900 På museet i Gävle
och 1239 som deposition i Ådalsliden.
Arbetet dessa dagar bestod av bandisposition
Söderhamn - Lindefallet, montering av kontaktledningen Söderhamn
- Hudiksvall.
Andra lok som kan nämnas är: 1147,
1395, 1398 och 1371.
Av de B-lok som förekom hade några varit avställda
som beredskapslok men åtminstone 1142 och 1430 hörde
hemma i Gävle sedan tidigare. Dessa lok fanns i Söderhamn
som reservlok därför att de var utrustade med C-tender
och vändskivan är ju för kort för B-lok med
A-tender. De användes ofta i tågen 6296 -6295 Söderhamn
- Kilafors - Söderhamn. När något annat B-lok
förekom var det att åka '"back" ena vägen.
Lok B 1376 på "specialspåret" i Söderhamn
1948. Loket kunde inte gå över skivan och var därför
hänvisat till detta spår som tillhörde lokstationen.
Hon stod där som reservlok. På+ bilden stationskarl
R Olsson samt lokförare J Forsman.
Några lok utöver K4 kan man inte säga
var placerade i Söderhamn men det var ju alltid både
E- och J-Lok som "låg över" för tjänstgöring
i tågen på Kilafors, Bergvik, Ljusne och Vallvik.
Dessa lok hörde hemma i Bollnäs förutom några
E2-lok som kom från Gävle. Bollnäs J-lok var
1261, 1336, 1395 och 1398.
I skoltåget till Vallvik förekom
alla möjliga lok. En lång period fanns W-loken 1230
eller 1231 i Söderhamn för att bestrida denna tjänst.
1230 kallades för ""halvett" och 1231 "Lill-Greta".
I godstågen Söderhamn - Kilafors - Söderhamn
förekom också N2-loken 1519 -1521 men det talade jag
om förra gången.
När tågen 2575 -2576 tillkom fick
"'vi" L-lok som skulle gå i dessa tåg.
Från Bollnäs kom 821 och 963 men småningom,
kom 800! "Stålfarfar" från Långsele.
800 var av den äldsta generationen som hade Sveriges Statsbanor
på sin skylt, men vilket lok. Hon skramlade något
fruktansvärt men fram kom man, aldrig några fel.
En morgon när jag skulle elda till Gävle
kom föraren T Bergman och frågade: "Har du sett
den där djävla stjärncyklisten." Han hade
på äldre dar gift sig med sin hushållerska och
som han levt ungkarlslivet länge var det inte så lätt
för honom alla gånger. Denna morgon var en av de mörkare
och sådana gånger brukade han säga: "Dom
där norskorna skulle stanna hemma." Frun var som ni
förstår från Norge och "Stålfarfar"
var på ropet som cyklist i "Sverigeloppet" från
Haparanda till Ystad.
I sin krönika om 57 och 58: an, Skenbladet
2/82, nämner Bernt Forsberg något om det "lilla
loket" som inte hunnit in för möte i Bergby, han
nämner också något om det svaga gasljuset. Ljuset
på detta lok var dåligt men det var ju inte meningen
att lokpersonalen skulle se något utan att andra skulle
se loket.
På en resa, strax innan vi kom till Axmarby,
blev ljuset i armaturbelysningen sämre än vanligt.
När vi stannat på stationen kunde vi konstatera att
vi hade en älg på buffertplankan och båda signalerna
(gasljusstrålkastarna) var borta. Gasen sprutade rakt ut.
Det var att hänga en "palt" (batteridriven handlampa)
där fram och fortsätta.
Några hörselskydd var aldrig på
tal och ljuset var som det var, bra ibland och totalt mörker
andra gånger, mestadels det senare.
I tågen 8381-8382 Söderhamn - Ljusne
Söderhamn förekom uteslutande E och E2-lok. När
det var en E2:a var inte de äldre förarna glada. "Jävla
långflake" var uttrycket om dessa. Det var ju många
timmars intensiv växling i Ljusne och det är faktiskt
ganska stor skillnad på arbetsställning när det
gäller växling på dessa loktyper. Det var samma
förhållande under vedeldningen vad som gäller
eldningen.
K4 1213 före sista revision 1953. På loket syns
L Lindby, född 1896, som eldare.
K4-loken var 1213 och 1215.
1213 var ett lok som inte kommit i åtnjutande
av några större ombyggnader under sin levnad. Sålunda
var signalerna av den äldre "förenklade typen"
som de kallades. Det innebar att den ursprungliga fotogensignalen
försågs med en speciell gasbrännare med en låga
som liknade fotogenlampans. Någon tryckluft fanns ej heller,
inte ens genomgångsledning utan när loket skulle transporteras
i tåg hängdes ett rör på utsidan som var
försett med luftslangar i ändarna och som anslöts
till övriga fordon. Sandningen måste ju också
ske på det gamla sättet medelst en stång som
gick ut till sanddomen. Det var ett effektivt sätt att få
fram sanden till rören som var grova och gick rakt ner men
det gällde att passa mängden rätt eljest var domen
snart tom.
Det var ett mycket behändigt lok, bra
för ångbildning och som ni hör okomplicerat.
År 1953, när 1213 var på sin sista revision,
kom en trotjänare som vikarie, K4 774. Varifrån hon
kom eller var hon tog vägen vet jag inte men det var att
konstatera att det var det äldsta loket på maskinsektionen,
byggt 1903.
Karl. H.
Retur till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
karj_h_jonsson.html senast uppdaterad 2004-10-29
|