Spårvidder i olika länder

INDEX
Utgåva 2 -- 2001-12-11
Sammanställd av Lars-Olof Karlsson, Ängelholm
Utdrag ur SPÅR 1990 av Erik Sundström, Sandviken
 
 Sorterade efter kommentaren 
  Spårvidd   Används Land    Kommentarer
1140 mm Nej Belgien Antverpen - Ghent.
1676 mm Ja USA BART i San Fransisco.
1067 mm Ja Angola Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Australien Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Botswana Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Congo Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Costa Rica Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Equador Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Filipinerna Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Ghana Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Honduras Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Indonesien Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Japan Benämnes CAP-spår.
1067 mm Nej Kanada Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Malawi Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Mozambique Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Namibia Benämnes CAP-spår.
1067 mm Nej Nederländerna Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Nicaragua Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Nigeria Benämnes CAP-spår.
1067 mm Nej Norge Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Nya Zealand Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Sudan Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Swaziland Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Syd-Afrika Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Taiwan Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Zaire Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Zambia Benämnes CAP-spår.
1067 mm Ja Zimbabwe Benämnes CAP-spår.
800 mm Ja Schweiz Bergbanor.
2000 mm Nej Nederländerna Beslutades om insmalning till normalspår år 1860.
1067 mm Nej Sverige Blekinge, Småland och Halland. Benämnes CAP-spår.
900 mm Ja Tyskland Borkum, Inselbahn.
1217 mm Nej Sverige Borås - Herrljunga Järnväg.
742 mm Nej Sverige Bruksbanan i Brattfors.
760 mm Nej Sverige Bruksbanan i Iggesund.
1099 mm Nej Sverige Bruksbanan i Ljusne järnbruk.
760 mm Nej Sverige Bruksbanan i Robertsfors.
1067 mm Ja USA Cable Cars i San Francisco. Benämnes CAP-spår. Spårvagnarna drivs av kabel nedsänkt mitt emellan spåren.
600 mm Ja Angola Décauvillespårvidd.
600 mm Nej Frankrike Décauvillespårvidd.
600 mm Nej Grekland Décauvillespårvidd.
600 mm Ja Polen Décauvillespårvidd.
600 mm Nej Storbritannien Décauvillespårvidd.
600 mm Nej Tyskland Décauvillespårvidd.
600 mm Ja Zaire Décauvillespårvidd.
600 mm Nej Sverige Décauvillespårvidd. Sju st koncessionerade banor.
1295 mm Nej USA Delaware & Hudson.
2134 mm Nej Storbritannien England, Great Western Railway. Fram till 1892.
914 mm Nej Storbritannien England. För tunnelbygget.
1520 mm Ja Sverige Enstaka linjer från Finland.
1829 mm Nej USA Erie Railway.
1099 mm Nej Sverige Fryksta - Klarälven.
900 mm Nej Sverige Gruvbanan i Boliden.
914 mm Nej Sverige Gruvbanan i Höganäs.
914 mm Nej Sverige Gruvbanan i Malmberget.
875 mm Nej Tyskland Gruvbanan vid Königsgrube i Chorzov.
2134 mm Nej Azorerna Hamnbana.
5630 mm Nej Tyskland Hitlers förslag till spårvidd för nya stambanor i Europa, som aldrig byggdes.
1217 mm Nej Sverige Hudiksvall - Forsa Järnväg.
802 mm Nej Sverige Hällefors - Nygård.
1106 mm Nej Österrike Hästbana, sedemera lokbanan Budweis - Gmünden.
885 mm Nej Sverige Hästbanan i Borgvik.
742 mm Nej Sverige Hästbanor i Bergslagen.
1000 mm Nej Sverige Hästspårvägen i Göteborg.
891 mm Nej Sverige Industribanan i Dejefors.
791 mm Nej Danmark Industribanan i Faxe.
891 mm Nej Sverige Industribanan i Finspång.
891 mm Nej Sverige Industribanan i Fiskeby.
891 mm Nej Sverige Industribanan i Forshaga.
750 mm Nej Sverige Industribanan i Glava glasbruk.
560 mm Nej Irland Industribanan i Guinessbryggeriet.
742 mm Nej Sverige Industribanan i Höganäs. Vid lokdrift 1872.
700 mm Nej Sverige Industribanan i Lesjöfors bruk.
891 mm Nej Sverige Industribanan i Munkfors.
1250 mm Nej Sverige Industribanan i Rösered.
560 mm Nej Sverige Industribanan i Sandviken.
791 mm Nej Sverige Industribanan i Skutskär.
820 mm Nej Sverige Industribanan i Säbyholm.
1039 mm Nej Sverige Industribanan i Trummelsberg.
785 mm Nej Sverige Industribanan Morgongåva - Molnebo.
770 mm Nej Sverige Industribanan Strömbacka - Moviken.
643 mm Nej Sverige Industribanan Strömsnäsbruk - Delary Bruk.
730 mm Nej Sverige Industribanan Wermbol - Stettin.
875 mm Nej Ryssland Industribanan vid kopparverket i Bogoslavsk.
1000 mm Nej Sverige Industribanor.
1217 mm Nej Storbritannien Industribanor i England.
693 mm Nej Sverige Industribanor i Östra Värmland, Kroppa Järnväg, m.fl.
914 mm Ja Storbritannien Isle-of-Man.
600 mm Nej Frankrike Jordbruksbanan i Petit-Bourg. Décauvillespårvidd. Konstruerad av Paul Décauville.
1372 mm Ja Japan Keio Teito Electric Railway, m.fl.
1099 mm Nej Sverige Kristinehamn - Sjöändan.
1093 mm Nej Sverige KURJ.
2060 mm Ja Frankrike Lille, VAL. Gummihjul.
1217 mm Nej Sverige Lokomotivångaren Svanen i Borås. För passage av vattenfallet vid Ålgården.
914 mm Nej Spanien Mallorca.
1530 mm Nej Storbritannien Middleton Colliery Railway. År 1816.
381 mm Ja Storbritannien Miniatyrjärnvägar.
900 mm Ja Tyskland Molli.
891 mm Ja Sverige Museijärnvägar.
600 mm Ja Sverige Museijärnväg. Décauvillespårvidd.
750 mm Nej Egypten Nilen-deltat.
1188 mm Nej Sverige Norbergs Järnväg m.fl.
1435 mm Ja Albanien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Argentina Normalspårvidd.
1435 mm Ja Australien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Belgien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Bulgarien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Danmark Normalspårvidd.
1435 mm Ja Dominikanska Republiken Normalspårvidd.
1435 mm Ja Egypten Normalspårvidd.
1435 mm Ja Frankrike Normalspårvidd.
1435 mm Ja Gabon Normalspårvidd.
1435 mm Ja Grekland Normalspårvidd.
1435 mm Ja Hong Kong Normalspårvidd.
1435 mm Ja Irak Normalspårvidd.
1435 mm Ja Iran Normalspårvidd.
1435 mm Ja Israel Normalspårvidd.
1435 mm Ja Italien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Jamaica Normalspårvidd.
1435 mm Ja Japan Normalspårvidd.
1435 mm Ja Jugoslavien fd Normalspårvidd.
1435 mm Ja Kanada Normalspårvidd.
1435 mm Ja Kina Normalspårvidd.
1435 mm Ja Korea Normalspårvidd.
1435 mm Ja Kroatien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Kuba Normalspårvidd.
1435 mm Ja Libanon Normalspårvidd.
1435 mm Ja Liberia Normalspårvidd.
1435 mm Nej Libyen Normalspårvidd.
1435 mm Ja Luxemburg Normalspårvidd.
1435 mm Ja Marocko Normalspårvidd.
1435 mm Ja Mauretanien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Mexico Normalspårvidd.
1435 mm Ja Nederländerna Normalspårvidd.
1435 mm Ja Nigeria Normalspårvidd.
1435 mm Ja Norge Normalspårvidd.
1435 mm Ja Paraguay Normalspårvidd.
1435 mm Ja Peru Normalspårvidd.
1435 mm Ja Polen Normalspårvidd.
1435 mm Ja Rumänien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Saudi Arabien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Schweiz Normalspårvidd.
1435 mm Ja Slovakien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Slovenien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Spanien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Storbitannien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Sverige Normalspårvidd.
1435 mm Ja Syrien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Tjeckiska Republiken Normalspårvidd.
1435 mm Ja Tunisien Normalspårvidd.
1435 mm Ja Turkiet Normalspårvidd.
1435 mm Ja Tyskland Normalspårvidd.
1435 mm Ja Ungern Normalspårvidd.
1435 mm Ja Uruguay Normalspårvidd.
1435 mm Ja USA Normalspårvidd.
1435 mm Ja Venezuela Normalspårvidd.
1435 mm Ja Vietnam Normalspårvidd.
1435 mm Ja Österrike Normalspårvidd.
1435 mm Ja Algeriet Normalspårvidd. Anges i Janes som 1421 mm.
1435 mm Nej Nya Zealand Normalspårvidd. Ombyggda till 1067 mm.
1600 mm Nej Nya Zealand Ombyggda till 1067 mm.
1676 mm Nej Kanada Quebec, Cavillon - Greenville. Denna fanns 1915 som sista bana i Nordamerika.
1200 mm Ja Schweiz Rheineck - Walzenhausen. Fd funikulär.
891 mm Ja Sverige Roslagsbanan.
785 mm Ja Polen Schlesien. Ursprunglig spårvidd för hästbanan var 793 mm fram till 1872.
603 mm Ja Storbritannien Skifferbrottsbanan i Wales, Ffestiniog Railway.
1100 mm Ja Tyskland Spårvägen i Braunschweig.
925 mm Nej Tyskland, DDR Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning.
914 mm Nej Tyskland, DDR Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning.
1100 mm Nej Tyskland Spårvägen i Kiel.
1000 mm Nej Sverige Spårvägen i Kiruna.
900 mm Ja Portugal Spårvägen i Lisboa.
1581 mm Ja USA Spårvägen i Philadelphia.
1587 mm Ja USA Spårvägen i Pittsburg.
1067 mm Ja Estland Spårvägen i Tallin. Benämnes CAP-spår.
1445 mm Ja Italien Spårvägen i Turin.
1829 mm Nej Ryssland St Petersburg - Tsarkoe Selo.
1445 mm Nej Frankrike Strasburg Rail Road.
1067 mm Nej Sverige Sundsvall - Torpshammars Järnväg. Benämnes CAP-spår.
1099 mm Nej Sverige Surahammar - Lisjö.
1217 mm Nej Sverige Söderhamn - Bergviken.
1067 mm Ja Tanzania Tazara. Benämnes CAP-spår.
1217 mm Ja Storbritannien Tunnelbanan i Glasgow.
1435 mm Ja Portugal Tunnelbanan i Lisboa. Normalspårvidd.
1445 mm Ja Spanien Tunnelbanan i Madrid.
2000 mm Ja Frankrike Tunnelbanan i Marseille. Gummihjul.
1581 mm Nej USA Tunnelbanan i Philadelphia.
1581 mm Ja USA Tunnelbanan i Pittsburgh.
1495 mm Ja Kanada Tunnelbanan i Toronto.
1880 mm Nej Irland Ulster Railway. Ändrad till 1600 mm.
1067 mm Nej Sverige Utsjö Järnväg. Benämnes CAP-spår.
600 mm Nej Frankrike Utställningsbanan i Paris 1889. Décauvillespårvidd.
1217 mm Nej Sverige UVHJ.
1269 mm Nej Storbritannien Wales, Penydarran Railway. Threvithicks första lok 1804.
686 mm Nej Storbritannien Wales, Tal-y-llyn.
456 mm Nej Storbritannien Verkstadsbanor i England, L&Y Rwy i Horwich, m.fl.
1188 mm Nej Sverige Wessman - Barken Järnväg.
875 mm Nej Ryssland Vladikavkasbanan.
1188 mm Nej Sverige Åtvidaberg - Bersbo Järnväg.
891 mm Nej Sverige Östra och Västra Sverige samt Värmland. De flesta smalspåriga järnvägarna.
 

Webmaster: Benny Nilsson, Linghem