HOME
INDEX

099     Österström - Värdshuset/Indalsälven

FÖREGÅENDE
LISTA
Österström - Värdshuset/Indalsälven (Österströms Järnväg)
NÄSTA



Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign=
Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h= höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,

Notering=
A
avförd som trafikplats
abo
automatisk blockpost
avx
arbetsväxel
bgd
bangård
BI
borttagen infrastruktur
blp
blockpost
fp
förgrenings-punkt
G
godstrafik
grp
grusgrop
hlp
håll- och lastplats
hp
hållplats
hpr
rälsbusshållplats
hp
hållplats med sidospår
hst
hålställe
I
infrastrukturell
kb
kombinerad bro
lmk
längdmätnings-konnektion
lp
lastplats
mtmp
militär-mötesplats
P
persontrafik
rbg
rörlig bro
sipl
signalplats
stn
station
sto
stopplats
T
trafikal
ts
teknisk station
U
upphört
vt vattentag
väg
väg med stopplikt
*
(åter)öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven
F
fullständig trafik
G
godstrafik
I
ingen
P
persontrafik
Andra bokstaven
H
hållplats
L
linjeplats
S
station
ö
övrig status
 

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







Österström 0 1857 † 1920-11-01
Värdshuset 7 1857 † 1920-11-01
Österströms järnväg. Timmerbana, öppnad som hästbana ~1857. Spårvidd 1067 mm, längd 7 km.
I början av 1870-talet påbörjades en ombyggnad till ångloksbana, vilket var slutfört 1874. Banan gick mellan Österström vid Holmsjön (Medelpad) och Indalsälven (~40 km nordväst om Sundsvall). Syftet var att förmedla virke som flottats i Gimån från Jämtland till Indalsälven. Ångbåtar anslöt till båda ändpunkterna.
Nedlagd 1920 med sista tåg 11-02; uppriven 1923. Första loket fick spårvidd 1093 mm (3,59 engelska fot) av samma misstag som vid Köping–Uttersbergs järnväg. Vid Österströmsbanan tunnsvarvades provisoriskt hjulflänsarna tills nya axlar levererats.
/Erik Sundström, Österströms järnväg, 1989
TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   /   Webmaster: Benny Nilsson  /   Författare: Kjell Byström, Östersund
Uppdaterad 2014-12-26 Rolf Sten